Artikel 23
Een ander element wat de komende tijd in de lessenreeks wordt geïntegreerd is het thema: ‘Vrijheid van onderwijs’. We gaan het samen met de studenten hebben over een controversieel artikel in onze grondwet, artikel 23, wat bepaalt dat al het type onderwijs gefinancierd wordt door onze overheid. Samen met de studenten onderzoeken we hun mening over dat iedereen een school mag oprichten.
Dit doen studenten aan de hand van de Nieuwsmaker. Studenten krijgen een stelling en beeldmateriaal. Hieruit onderzoeken, leren en nemen ze een standpunt in. Vanuit daar vormen ze in groepjes met fragmenten uit het nieuws, muziek en een voice-over een beeld bij hun standpunt. Iedereen krijgt hetzelfde beeldmateriaal maar moet het gebruiken om een ander standpunt in te nemen. Ze worden niet alleen uitgedaagd om na te denken over een moeilijk thema, ze leren ook over framing en hoe de vorm waarop je iets vertelt veel kan veranderen aan de inhoud.
Ook wordt er binnen de nieuwe content gekeken naar mediawijsheid en je eigen rol hierin. Kan je zomaar alles posten op social media als er van jou verwacht wordt dat je een bepaalde rol uitoefent op stage? Hoe ga je er mee om als die twee met elkaar botsen? We gaan het hierbij hebben over privacy, balans tussen vrije tijd en stage, professionaliteit, wat een stagebegeleider wel en niet kan vragen en wat je als individu wel of niet kan posten. Studenten reflecteren op hun eigen mediawijsheid, leren een standpunt te vormen en deze onderbouwen.
Ben je benieuwd geworden naar welke thema’s en onderwerpen je met Code MBO nog meer kunt onderzoeken met je klas? Kijk hier voor meer informatie over Code MBO: www.codembo.nl