Ten tijde van thuiswerken, gesloten scholen en grote onzekerheid, houden we fysieke afstand en zijn we voorzichtig als we toch naar buiten moeten. Deze situatie is volledig nieuw voor iedereen en vraagt om creativiteit, digitale geletterdheid en om solidariteit.
Online game
We bewonderen scholen voor hun snelle switch naar lesgeven via online kanalen en hun volharding om voor zoveel mogelijk leerlingen kwalitatief onderwijs te organiseren. Om deze scholen en hun docenten te ondersteunen in het online aanbieden van lessen en educatieve content, bieden Critical Mass en PAX gratis de educatieve online game van ons project Verhaal van mijn vlucht aan, met bijbehorend werkblad.
Deze online game vertelt over de tragische oorlog in Syrië. Je trekt op met één van de levensechte personages die steeds voor ingrijpende dilemma’s komt te staan. Wat zou jij doen? Ga jij tegen je ouders in wanneer zij van plan zijn te vluchten naar Armenië of zeg jij er toch niks van? Je wordt meegenomen in de gedachtes en de dilemma’s van de personages en je leert hoe bepalend jouw identiteit en je geboorteplaats zijn voor je keuzes.
Hoe gebruik ik de game?
Het spelen van de game zorgt voor meer bewustzijn van de complexiteit van keuzes in het algemeen, beter begrip van de invloed van een oorlog op je eigen situatie en meer empathie voor mensen die zelf in deze situatie zitten of hebben gezeten.
De game wordt extra interessant als je een koppeling maakt naar je eigen dagelijks leven en de levens van jouw leerlingen: zijn er dingen waar je anders naar bent gaan kijken? Welke invloed heeft deze ervaring op jouw mening over gebeurtenissen die je in het nieuws ziet?
Hoe ga ik aan de slag?
Stuur je leerlingen de link van de game en een werkblad. Ze kunnen vervolgens zelfstandig aan de slag met het spelen van de game. De vragen in het werkblad helpen om de ervaringen om te zetten naar inzichten over kansenongelijkheid en wat het betekent om te leven in een oorlogs- of conflictgebied. Je sluit de les op je eigen manier af, passend bij de leeftijd en het niveau van jouw leerlingen.
De volledige lesbrief vind je hier.
Online ontmoetingen
‘Was je bang tijdens je reis?’ ‘Kan je al fietsen?’ ‘Denk je dat je ooit weer terug gaat naar Syrië?’ Een greep uit de honderden vragen die leerlingen na afloop van het de game aan o.a. Abdelilah, Diana en Maher stelden. Deze drie Syriërs met een indrukwekkend verhaal deelden voor ons project Verhaal van mijn vlucht hun ervaringen met leerlingen van scholen door heel Nederland. Nu is het jóuw kans om meer van ze te weten te komen via deze online ontmoetingen. Wat zou jij willen vragen?
Verhaal van mijn vlucht is een samenwerking tussen Critical Mass en Vredesorganisatie PAX, en wordt gesteund door de Nationale Postcode Loterij.