Schrijf je nu in voor de Week Tegen Pesten 2022
Naar overzicht

Advies, Onderwijs

Week Tegen Pesten

Ieder jaar organiseert Stichting School & Veiligheid de Week Tegen Pesten waar wij als Stichting Critical Mass uiteraard ook aan deelnemen. Speciaal voor de Week tegen Pesten bieden we gratis lesmateriaal aan zodat jij met jouw leerlingen en studenten op een interactieve manier het gesprek aan kunt gaan over sociale veiligheid.

Dit jaar biedt Stichting Critical Mass scholen de mogelijkheid om met hun leerlingen en studenten gratis onze game Fruitmachine te spelen. Deze interactieve les en online game is geschikt voor studenten en leeringen in het VO en mbo. Tijdens de les spelen teams tegen elkaar en bedenken ze oplossingen voor vraagstukken om de sociale norm in de klas te bepalen.

 

Gratis game: de Fruitmachine

‘Hoe kan Batman er voor zorgen dat er geen seksistische grappen worden gemaakt in de bibliotheek?’ Met de Fruitmachine wakker je creatief nadenken aan door  ‘out of the box’ in gesprek te gaan over sociale veiligheid en pesten. Na de hoe-kunnen-we-zorgen-dat vragen ga je aan de slag met real-life casussen die aansluiten op het thema van de Week Tegen Pesten en op de belevingswereld van jouw klas.

De ‘hoe kunnen we zorgen dat-vragen’ stimuleren creatief denken en zijn de warming-up voor de ‘what-if’ vragen.  Een ‘what if’ vraagstuk kan bijvoorbeeld gaan over (al dan niet) ongepaste grapjes. De teams brainstormen over de beste aanpak en voeren deze anoniem in. Hierna wordt er gestemd op het beste idee en zie je op het scherm wie er wint! Het team met de meeste stemmen wint en legt hun visie uit. De klas bespreekt gezamenlijk wat ze vinden van de oplossing. Wat dit oplevert? Inzicht in elkaars perspectief, vergroten van handelingsmogelijkheden en vaardigheden van leerlingen.

Doe mee! Meld je aan voor 12 september.

 

Sneak peek

1000 scholen maken jaarlijks gebruik van ons lesmateriaal in de week tegen pesten

Wil jij het gratis lesmateriaal ontvangen? Meld je dan hier aan vóór 12 september!

Tijdens de lessen van Code MBO zag ik opeens een hele andere kant van de studenten in hoe ze samenwerkten en met elkaar omgingen.

- Docent mbo

Als mens heb je vaak verwachtingen en vooroordelen over iemand. Tijdens de lessen van Code MBO hebben we elkaar beter maar ook op een andere manier leren kennen.

- Docent mbo

Impact

De game Fruitmachine verlaagd de grens om na te denken over wat leerlingen belangrijk vinden in hun klaslokaal/school/leven, leerlingen bedenken zelf oplossingen en gaan in gesprek over hoe zij komen tot deze oplossingen. Zo werk je aan bewustzijn, het klassenklimaat, omgangsvormen maar spreek je ook de eigen normen en waarden van je leerlingen aan.

Pak deze kans en besteed jouw (mentor)les aan deze creatieve game tijdens de Week Tegen Pesten 2022

Code MBO

De Fruitmachine is een onderdeel van het scholenprogramma Code MBO. Code MBO is een lessenreeks met educatieve uitdagende games en interactieve werkvormen die aansluiten bij de belevingswereld van studenten en docenten waaronder de Fruitmachine. Code MBO bereidt studenten op een vernieuwende en interactieve manier voor op het zijn van een kritische, betrokken burger. Het biedt docenten handvatten om actief en constructief een voedingsbodem te creëren voor multiperspectiviteit en het voeren van moeilijke gesprekken.

Ik vind het gaaf hoe de game het onderwerp van pesten tastbaarder maakt op een leuke en interactieve manier. Het slaat echt aan bij mijn leerlingen.

- Docent VO

Ook interessant voor jou:

Op zoek naar meer digitale games om pesten bespreekbaar te maken? Bekijk ons project VRIEND&VIJAND in de klas eens. Het is gecentreerd rondom zes dilemmagames met verschillende thema’s. De games worden begeleid door de eigen mentor of docent. Jongeren vanaf 13 jaar spelen op hun eigen device (telefoon, tablet of laptop) en bepalen zo het verloop. Door de games, confrontaties en gesprekken worden jongeren zich bewust van hun denkbeelden, houding en gedrag en de consequenties hiervan.

De digitale spellen zijn geschikt voor alle onderwijsniveaus (vmbo, havo, vwo en mbo) en leerlingen met alle achtergronden, afkomsten en/of voorkeuren.

Om de games zo goed mogelijk in te bedden bestaat VRIEND&VIJAND In de klas verder uit een startbijeenkomst, creatief en interactief lesmateriaal, een schoolscan en een werksessie voor leerlingen en een interactieve studiedag voor docenten.

Wil je meer weten over VRIEND&VIJAND in de klas, neem dan een kijkje op ons projectwebsite.

Enthousiast geworden?

Neem een kijkje op de projectwebsite van Code MBO of van VRIEND&VIJAND In de klas of neem contact met ons op via onderstaande contactgegevens van Anouck Wolf. We gaan graag met je het gesprek aan over wat de mogelijkheden zijn en over hoe je onze projecten het beste kunt inbedden binnen jouw school. Je mag ons ook altijd berichten wanneer je eerst meer informatie wil ontvangen of nog vragen hebt!

Sophia Hansen

Projectmedewerker Onderwijs

Doe mee met VRIEND&VIJAND! In de klas of Code MBO. Neem contact op met Sophia voor meer informatie over het project en de mogelijkheden voor jouw school.

Of bekijk de rest van ons team

Soortgelijke projecten