Nu te boeken, doe mee!
Naar overzicht

Installaties, Onderwijs

Verhaal van mijn vlucht

Loeiende sirenes, schoten, wegversperringen en elke dag bommen op de stad… voor Lara uit Aleppo is dít Syrië. Al sinds 2012 woedt een afschuwelijke oorlog. Zes miljoen Syriërs vluchten naar het buitenland. Minder dan 10% bereikt de EU. Toch leidt hun komst tot discussie en maatschappelijke spanning. Ook op scholen. Doe mee met Verhaal van mijn vlucht en ga wij-zij-denken tegen.

Dit is een project van Critical Mass in samenwerking met:

Korte omschrijving

Leerlingen die op het puntje van hun stoel zitten. Die inzien dat niet alles is wat het lijkt. En die begrijpen dat vluchtelingen vaak hele moeilijke keuzes moeten maken. Docenten die met vertrouwen een gesprek over dit moeilijke onderwerp kunnen leiden. Dit alles, en nog veel meer, biedt Verhaal van mijn vlucht.

Verhaal van mijn vlucht is een project van PAX en Critical Mass voor het voortgezet onderwijs en mbo, gesteund door de Nationale Postcode Loterij. Hiermee ondersteunen we docenten in het goed omgaan met wij-zij-denken in de klas. Het bestaat uit twee delen: een leerlingenpakket en een docentenpakket. Beide pakketten zijn los of gezamenlijk af te nemen.

13022 leerlingen deden tot nu toe mee
1354 docenten gingen je voor

Meer informatie ontvangen over Verhaal van mijn vlucht? Bel of mail Anouck Wolf, projectleider.

"Interessant om het eens vanuit het perspectief van een Syriër te zien, in plaats van dat van mij."

- Leerling, 5vwo uit Amstelveen

"Ik heb nu meer begrip voor mensen met deze heftige dilemma's. Alhoewel, als het je echt overkomt maak je waarschijnlijk hele andere keuzes. Dan is eigenlijk niks goed."

- Student, mbo niveau 3 uit Eindhoven

Leerlingentraject

Verhaal van mijn vlucht laat leerlingen ervaren wat het betekent om voor geweld te moeten vluchten. Welke moeilijke keuzes mensen in een oorlog moeten maken. En hoe verschillend – en toch ook vergelijkbaar – de verhalen van mensen die hebben moeten vluchten zijn.

Dilemmagame Keuzestrijd
Deze unieke game vertelt over de tragische oorlog in Syrië, gezien door de ogen van 15 personages. Deelnemers trekken op met één van hen en komen voor ingrijpende beslissingen te staan.

Deze dilemmagame zelf spelen? Dat kan! Klik hier op de openbare (individuele) variant! Je kunt dan zelf één of meerdere personage(s) kiezen.

Ontmoeting met een vluchteling
Een Syrische gastspreker vertelt in de klas wat hem of haar in Syrië en daarna is overkomen. Een indrukwekkende, vaak ontroerende ervaring, die leerlingen nog lang zal bijblijven!

Nagesprek
Wat vinden leerlingen van het conflict? En hoe kijken ze naar vluchtelingen in Nederland? Leerlingen gaan met elkaar in dialoog. Om dit gesprek in goede banen te leiden, ontvangen docenten tips en werkvormen.

“Voor veel van onze leerlingen was Verhaal van mijn vlucht de les die hen het afgelopen jaar het meest is bijgebleven.”

- Docent Maatschappijleer

Docententraject

In deze training leren docenten gevoelige maatschappelijke onderwerpen structureel bespreekbaar te maken, beter om te gaan met wij-zij-denken en een veilig klimaat te creëren waarin alle leerlingen zichzelf durven te zijn.

Verkennende game
We starten met een confronterende game over herkenbare praktijkvoorbeelden. Samen met collega’s ontdek je waar jouw grens ligt en sta je stil bij jouw manier van optreden.

Oefenen met acteur
Samen met een trainingsacteur oefen je vervolgens met verschillende methoden om maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken. Variërend van vluchtelingen en islamofobie tot homoseksualiteit en complotdenken.

Direct toepasbare tips
Aan het eind van de training weet je welke rollen je kunt aannemen, welke gesprekstechnieken je kunt hanteren en hoe je ervoor kunt zorgen dat iedereen aan het woord komt, zónder dat de boel ontspoort.

Hoe kan ik meedoen?

Kijk op de projectwebsite van Verhaal van mijn vlucht voor meer informatie over de verschillende trajecten en de prijzen. Ook vind je daar de laatste informatie over trainings- en studiedagen bij jou in de buurt.

Foto’s verhaal van een vluchteling: Lize Kraan en Bram Muller.

"De training biedt superveel houvast. De werkvormen zijn verrijkend en de acteur was echt goed."

- Docent Godsdienst en Levensbeschouwing

Anouck Wolf

Projectleider onderwijs

Doe mee met Verhaal van mijn vlucht! Neem contact op met Anouck voor meer informatie over het project en de mogelijkheden voor jouw school.

Of bekijk de rest van ons team

Soortgelijke projecten