Naar overzicht

Advies, Installaties

Hokjestest

Iedere dag gebruiken we hokjes om mensen in te plaatsen. We denken te weten hoe iemand is, maar soms duw je iemand in een hokje die daar niet in past. Of zegt het hokje niet alles over wie hij/zij is. Kijk nog eens goed, gun iemand een tweede indruk. Zie jij wie schuilgaat achter het hokje?

Korte omschrijving

De Hokjestest confronteert deelnemers op speelse en verrassende manier met hun eigen (onbewuste) vooroordelen, stereotyperingen en de behoefte om mensen in hokjes te stoppen op basis van uiterlijk.

Door middel van eenvoudige maar doeltreffende vragen, worden platte categorisaties en automatische aannames op basis van uiterlijk blootgelegd. Door je eigen foto toe te voegen aan het spel, kun je er tevens achter komen welke eerste indruk mensen van jou hebben.

92221 mensen speelden de Hokjestest (op maat)
1589 mensen hebben hun eigen profiel aangemaakt

Een eigen Hokjestest op maat laten maken? Dat kan!

De analyse is boeiend, informatief en verhelderend, maar het zet me ook echt aan denken. Ik ga deze analyse met mensen delen, zoals onze Diversity Board, het MT, het D&I-team en wellicht nog meer.

- Medewerker D&I Rabobank

Hokjestest op maat

Het zijn van een diverse organisatie vraagt om een niet-aflatende investering in een inclusieve bedrijfscultuur, waarbinnen alle medewerkers gelijkwaardig hun plek kunnen vinden en prettig samenwerken,  zonder dat dit wordt belemmerd door vooroordelen en hokjesdenken.

Een op maat gemaakte “Hokjestest” maakt het mogelijk om op een creatieve en laagdrempelige manier het gesprek aan te gaan over diversiteit en inclusie, door stil te staan bij ieders eigen stereotypen. Daarnaast levert de tool middels een naar eigen wensen in te richten onderzoekselement belangrijke data op waarmee organisaties inzicht krijgen in hoe werknemers de diversiteit en inclusie binnen hun organisatie ervaren. Wij maken een analyse van de anoniem verzamelde reacties en koppelen deze terug aan jouw bedrijf of organisatie, zodat jij daar zelf mee verder kunt.

Organisaties als Alliander en Rabobank gingen je voor.

We hebben allemaal vooroordelen, dat hoort bij de mens. Belangrijker is: hoe gaan we ermee om?

- Deelnemer Hokjestest, Brabantkennis

Impact

De Hokjestest levert op meerdere manieren impact:

  1. De tool levert belangrijke data op waarmee organisaties inzicht krijgen in hoe werknemers de diversiteit en inclusie binnen hun organisatie ervaren.
  2. De tool dient als een laagdrempelige gespreksstarter. De Hokjestest is een toegankelijke vorm om stil te staan bij je eigen stereotypen. Het opent de discussie over of iedereen binnen de organisatie gelijke kansen heeft, ongeacht het hokje waarin hij of zij zich bevindt.
  3. Door middel van deze tool kunnen organisaties communiceren over hun diversiteitsbeleid. In tekst en beeld kunnen organisaties uitleggen wat hun visie en doelstellingen zijn, en wat de consequenties zijn van dit beleid zijn voor de praktijk.

Soortgelijke projecten