Naar overzicht

Onderwijs

Het rad van Feest!

Ieder jaar is het Kerstmis, Suikerfeest, Chanouka en Sinterklaas. We gaan lekker eten en geven elkaar cadeautjes. Maar wat vieren we eigenlijk? Waar komen deze feesten vandaan en wat is hun betekenis?

Dit project is uitgevoerd voor:

Korte omschrijving

In het programma Feest! Weet wat je viert ontdek je van alles over feestdagen. Dit project is een gezamenlijk initiatief van Museum Catharijneconvent in Utrecht, het Bijbels Museum, Ons’ Lieve Heer op Solder in Amsterdam en andere musea en instellingen.

Speciaal voor Ons’ Lieve Heer op Solder heeft Critical Mass een lesmodule ontwikkeld waarin naast feestdagen ook de “heilige huizen” centraal staan. Scholen kunnen naar de bijzondere schuilkerk komen en andere gebedshuizen bezoeken. In de bijbehorende lesmodule Feest! In de klas gaan leerlingen uit de bovenbouw van de basisschool op onderzoek. Ze doen activerende opdrachten, leren van elkaar en worden nieuwsgierig naar de verschillende religies. Per les staan gebedshuizen, feestdagen en gewoontes van één religie centraal.

Ook op zoek naar een educatieve toevoeging aan jouw collectie of museum? 
Wij denken graag mee.

Uitgevoerde onderdelen

In samenwerking met webbureau Studio Parkers en grafisch vormgever Laura de Jongh heeft Critical Mass de volgende onderdelen ontwikkeld:

  • Een digitaal feestdagen- en gebedshuizenspel, hier te vinden. Dit spel heeft als startpunt een rad met feestdagen. Een klas kan daar zijn eigen feestdagen aan toevoegen. Daarnaast gaan leerlingen in kleine groepjes zelf aan de slag met interactieve opdrachten, waarbij islam, jodendom, hindoeïsme, boeddhisme en christendom worden behandeld.
  • Vijf “kijkwijzers” die als leidraad dienen voor een bezoek aan een gebedshuis. Hierbij wordt uitgegaan van verschillende ervaringen. Elk groepje onderzoekt vanuit een ander zintuig. Bijvoorbeeld: Wat hoor je? Wat ruik je? Wat zie je gebeuren? De kijkwijzers zijn vervolgens universeel bij elk gebedshuis in te zetten en verzorgen een mooi startpunt om ervaringen – tussen leerlingen onderling, maar ook tussen religies – uit te wisselen. Daarnaast hebben we een algemene kijkwijzer ontwikkeld waarin alle zintuigen zijn samengevoegd. Deze kijkwijzers zijn via de website te downloaden.
  • Extra, activerende werkvormen voor tijdens het bezoek aan Museum Ons’ Lieve Heer op Solder.

Impact

Met het programma Feest! In de stad worden kinderen nieuwsgierig gemaakt naar feestdagen, gebedshuizen en de bijbehorende religies. Door zelf op onderzoek uit te gaan – zowel in het museum als in de klas – ontdekken kinderen hoe mensen feestdagen, gebedshuizen en religie ervaren, en staan ze stil bij hun eigen belevenis.  Ze worden bewust van overeenkomsten tussen verschillende religies en leren verschillen te respecteren. Hierdoor draagt het project bij aan een open houding en bevordert het de nieuwsgierigheid naar elkaar.

Waar is het te bezoeken?

Basisscholen kunnen Ons’ Lieve Heer op Solder en de Oude Kerk bezoeken, en daar met hun klassen deelnemen aan het project. Ook kunnen ze een bezoek brengen aan het Bijbels Museum of Museum Catharijneconvent in Utrecht, aangevuld met het door ons ontwikkelde lesprogramma.

Het gratis beschikbare programma is te vinden op de website van het lesprogramma. Dit programma is ook te doen voor scholen die niet in de gelegenheid zijn om naar Ons’ Lieve Heer op Solder of andere musea te komen.

Hiske Arts

Projectleider

Hiske kan je alles vertellen over Het rad van feest! 
Neem contact op met Hiske als je meer wilt weten over dit lesprogramma.

Of bekijk de rest van ons team

Soortgelijke projecten